04/03/2021
Ondertussen al meer dan een jaar geleden kwam Corona in ons leven. Werknemers moesten niet meer naar kantoor komen, maar werden opgelegd van thuis uit te werken. Een jaar later en ondertussen lijkt thuiswerk al goed ingeburgerd te zijn. Echter verliep deze overstap voor velen niet zo vlot. De ideale werkgever zijn zonder fysieke aanwezigheid op kantoor, hoe pak je dat aan? Voor tal van werknemers is het gegeven van thuiswerken namelijk niet zo evident.
3 tips:
Hoe kan jij, als werkgever, inspelen op de behoeften van de werknemer ook al zit deze thuis en dus op afstand? Hoe kan je problemen voorkomen en je werknemers ondersteunen? Hierbij 3 tips:
Autonomie: geef je werknemers genoeg vrijheid, treedt niet al te controlerend op en biedt hen de mogelijkheid tot flexibiliteit.
Verbondenheid: vaste afspraakmoment creëren verbondenheid, ook al verlopen deze digitaal. Neem de kans om ook persoonlijke vragen te stellen tijdens de wekelijkse meetings en hou het niet atlijd alleen op de zakelijke materie.
Competentie: niet elke werknemer is even bekwaam op technologisch vlak. Praat daarom openlijk over hun competenties. Vraag hoe hun werk verloopt en hoe ze willen worden ingezet in hun 'nieuwe werkomgeving'.
Gemotiveerde werknemers vormen een sterk team
Een schouderklopje of high five gaat nu even niet, hoe kan je dan toch die kleine motiverende steun geven? Volgende aandachtspunten kunnen de motivatie van je werknemer doen rijzen:
Pas deze tips zeker eens toe. Zo maak je het niet alleen leuker en gemakkelijker voor jezelf, maar zeker ook voor je werknemers!